Aktualności

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁAŃ PP-P W ZAKRESIE ZAJĘĆ REINTEGRACYJNYCH UCZNIÓW

 

W związku z wytycznymi Ministerstwa Edukacji i Nauki dotyczącymi działań skierowanych do uczniów i rodziców oraz kadry pedagogicznej po powrocie do szkół i placówek Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Turku podjęła szereg działań na rzecz uczniów, nauczycieli i rodziców. Przede wszystkim zintensyfikowaliśmy współpracę poradni ze szkołami i placówkami w zakresie diagnozowania uczniów i podejmowania działań wspierających uczniów w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Zaczęliśmy od opracowania harmonogramu i tematyki zajęć reintegracyjnych na podstawie diagnozy potrzeb szkół i placówek (diagnoza prowadzona była we współpracy z wychowawcami, pedagogami, psychologami szkół i placówek i wykazała ogromne zainteresowanie szeroko pojętą tematyką stresu i wsparcia emocjonalnego uczniów i rodziców). Następnie realizowaliśmy program warsztatowych zajęć reintegracyjnych w szkołach i placówkach dla uczniów oraz przeprowadzaliśmy warsztaty dla rodziców/nauczycieli (ukierunkowane na wspieranie uczniów przeżywających trudności po doświadczeniach związanych z sytuacją pandemiczną).

Zajęcia dla uczniów miały przede wszystkim na celu wsparcie procesu adaptacji i reintegracji społecznej poprzez zwiększanie świadomości siebie, własnego doświadczenia w sytuacji pandemii i edukacji zdalnej oraz budowanie w obecnej sytuacji (powrotu do nauki stacjonarnej) poczucia bezpieczeństwa, zaufania i pozytywnych relacji w grupie. Zajęcia dla nauczycieli i rodziców miały na celu przede wszystkim zwiększanie świadomości w zakresie zdrowia psychicznego uczniów/dzieci i możliwości wspierania ich w radzeniu sobie ze stresem, budowaniu poczucia własnej wartości i szeroko rozumianych kompetencji emocjonalno-społecznych. Z uwagi na oczekiwania szkół i placówek znacznie przekraczające ustalony harmonogram, zajęcia odbywały się w zasadzie od czasu powrotu uczniów do szkół - prawie do końca roku szkolnego (od 24.05.2021 r. do 23.06.2021 r.).

Analiza ilościowa podjętych działań wykazała, że objęliśmy w tym okresie pomocą aż 1442 uczniów (64 oddziały klasowe) oraz 60 nauczycieli i rodziców z terenu całego Powiatu Tureckiego. Analiza jakościowa i nasze refleksje, wskazują na brak jednorodności, jeśli chodzi o doświadczenia/odczucia uczniów z okresu nauki zdalnej i powrotu do nauki stacjonarnej, przede wszystkim z uwagi na wiek i potrzeby rozwojowe z niego wynikające. Spotkaliśmy się z jednej strony z falą negatywnych stanów emocjonalnych po powrocie do nauki stacjonarnej wśród uczniów starszych (zwłaszcza wśród uczniów szkół ponadpodstawowych, ale ta tendencja widoczna już jest w klasach 8), a z drugiej strony z falą entuzjazmu i pozytywnych stanów emocjonalnych u uczniów młodszych (klasy 1-6 szkół podstawowych). To spowodowało, że każda z tych grup wymagała nieco innych oddziaływań w zakresie sposobów wsparcia.

Zajęcia z uczniami były płaszczyzną do wymiany emocji i doświadczeń, a dzięki temu umożliwiły także wstępne rozpoznanie i zdiagnozowanie uczniów potrzebujących pracy zindywidualizowanej i oddziaływań specjalistycznych w zakresie radzenia sobie ze skutkami pandemii. Intensywność podjętych działań w naszej ocenie także istotnie wzmocniła współpracę z kadrą szkół/placówek i przyczyniła się do podniesienia jakości wsparcia psychologiczno-pedagogicznego w zakresie problemów zdrowia psychicznego dzieci/uczniów.

Pliki do pobrania

Galeria