OPINIOWANIE
OPINIOWANIE
Opinia jest efektem przeprowadzonej diagnozy: psychologicznej, pedagogicznej, czasami również logopedycznej.
- Kto może wystąpić z wnioskiem o wydanie opinii ?
Z pisemnym wnioskiem o wydanie opinii może wystąpić:
- rodzic dziecka lub jego opiekun prawny,
- sam uczeń jeżeli jest pełnoletni (tzn. ukończył 18 lat),
- wniosek o wydanie opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się uczniowi szkoły ponadgimnazjalnej wraz z uzasadnieniem składa się do dyrektora szkoły. Dyrektor zasięga opinii rady pedagogicznej. Wniosek z uzasadnieniem oraz opinią rady pedagogicznej przekazuje do PPP i informuje o tym rodziców/prawnych opiekunów lub pełnoletniego ucznia.
- Jak powinien wyglądać wniosek ?
- Druk wniosku o wydanie opinii znajduje się w sekretariacie lub na stronie internetowej Poradni. Należy go złożyć podczas wizyty w naszej placówce w sekretariacie lub przesłać pocztą. W razie potrzeby osoba badająca po ukończonym badaniu dziecka, pomoże Państwu wypełnić wniosek.
- Wniosek zawiera podstawowe dane o dziecku oraz uzasadnienie konieczności wydania opinii.
- Osoba składająca wniosek może dołączyć posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych (badania, można wykonać w Poradni, wówczas na ich podstawie wydawana jest opinia) i lekarskich. W przypadku dziecka/ucznia uczęszczającego do przedszkola, szkoły placówki także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce. Druk takiej opinii dostępny jest w Poradni.
- Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, należy dostarczyć zaświadczenie lekarskie zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
- Co zawiera opinia ?
Opinia zawiera następujące elementy:
- oznaczenie poradni wydającej opinię,
- numer opinii,
- datę wydania opinii,
- podstawę prawną wydania opinii,
- imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania,
- nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie oddziału (klasy), do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza,
- określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii,
- stanowisko Poradni w sprawie, której dotyczy opinia oraz szczegółowe jego uzasadnienie,
- wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim uczniem,
- wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu
- imiona i nazwisko oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię
- podpis dyrektora poradni.
- Kto odbiera opinię ?
- Opinię wydaje się wnioskodawcy. Jest ona przygotowana do odbioru w sekretariacie Poradni lub przesyłana.
- Na pisemny wniosek rodziców/pełnoletniego ucznia, poradnia może przekazać opinię do przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko lub pełnoletni uczeń uczęszcza.
- W jakich sprawach poradnia wydaje opinie ?
Poradnie wydaje opinie w różnych sprawach dotyczących wychowania i edukacji, między innymi w sprawie:
- opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się (dysleksji, dyskalkulia, dysgrafia, dysortografia).
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu.
- objęcia ucznia/dziecka/wychowanka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub placówce.
- odroczenia rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego.
- wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej.
- spełniania przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną forma wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego / obowiązku nauki poza szkołą.
- objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczna w szkole lub w placówce z uwagi na szczególne uzdolnienia.
- ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub
w placówce z uwagi na chorobę przewlekłą. - objęcia pomocą psychologiczno –pedagogiczną w szkole lub w placówce ucznia, u którego stwierdzono zaniedbania środowiskowe związane z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania wolnego czasu, kontaktami środowiskowymi.
- zwolnienia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową,
z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego (obowiązuje na dany etap edukacyjny). - objęcia pomocą psychologiczno- pedagogiczną w szkole lub w placówce ucznia w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej.
- objęcia ucznia pomocą psychologiczno –pedagogiczną w szkole lub placówce z uwagi na trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- objęcia ucznia pomocą psychologiczno –pedagogiczna z uwagi na stwierdzone deficyty kompetencji i zaburzenia sprawności językowej.
- objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej.
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki.
- Informacja o wynikach diagnozy
- Poradnia, na pisemny wniosek rodzica lub pełnoletniego ucznia, wydaje również informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni. Informację wydaje się dla innych potrzeb niż opinia - głównie dla np. potrzeb lekarzy, sądu lub ośrodka pomocy społecznej na pisemny wniosek rodzica.